Pirátské dobrodružství na La Grace

Nikdy není pozdě splnit si své dětské sny.

Moře, víno, ženy a zpěv… snad každý z nás si někdy představoval, že se bude plavit po moři, šplhat v lanoví a pod pirátskou vlajkou děsit přístavní města. Díky pár bláznům, kteří si před několika lety usmysleli, že si takovou loď postaví, to není nic nereálného. Samozřejmě tedy až na to drancování a ostatní nelegální aspekty pirátství. La Grace je pro každého. Já sama jsem si to vyzkoušela už několikrát a rozhodně to nebylo naposledy.

Seznámení a trocha historie

La Grace neboli Půvabná“  je dřevěná briga postavená podle vzoru lodi prvního (doloženého) českého piráta a korzára Augustina Heřmana, který brázdil moře a oceány v 17. století. Samotná La Grace tak dlouhou historii nemá. Její stavba začala koncem roku 2008 a trvala necelé dva roky. Na vodu se dostala v prosinci 2010 a letos tedy oslaví své desáté narozeniny.

La Grace se svým kapitánem Pepou Dvorským. Foto: archiv La Grace

Stavba

Aby byl výsledek opravdu autentický, probíhala stavba v Egyptě. To je jedno z mála míst, kde se ještě dnes staví dřevěné lodě tradičním způsobem- ručně a skoro bez použití moderní techniky. Ačkoli je La Grace replikou historické lodi, najdete na ní spoustu moderních vymožeností. A to nemyslím jen motor a navigační techniku, ale také takový luxus jako třeba splachovací záchod a teplou vodu. Kromě egyptských dělníků a řemeslníků se na stavbě podílely hromady dobrovolníků, kteří přijížděli přiložit ruku k dílu a bez kterých by La Grace nejspíš nikdy nevznikla. A tak zatímco v Suezu postupně rostl trup lodi, v truhlářské dílně ve Valašském Meziříčí vznikla hromada kladek, lan a vůbec všech možných užitečných věcí, které následně putovaly za zbytkem lodi. Po spoustě a spoustě dřiny byla nakonec úspěšně spuštěna na vodu a pod vedením kapitána Pepy Dvorského se vydala na svou první plavbu směrem domů, do Evropy.

Plavby

La Grace je doma ve Středozemním moři, kde ji můžete potkat nejčastěji. Nebojí se ale ani dobrodružnějších plaveb. Několikrát se účastnila závodů v drsných podmínkách Norského a Baltského moře, podívala se i na proslulé jezero Lochness a úspěšně překonala Atlantský oceán tam i zpět.

La Grace je plně vybavená, nechybí ani děla. Foto: archiv La Grace

Ztroskotání

Ne vždy se ale vše dařilo. Na podzim roku 2012 La Grace ztroskotala u španělského pobřeží u města Marbella. Všichni členové posádky vyvázli ve zdraví, ale La Grace zůstala ve špatném počasí zaklíněná na mělčině, kde ji příliv postupně zasypával pískem. Do Španělska se kromě kapitána Pepy Dvorského a jeho záchranného týmu okamžitě vydalo spoustu dobrovolníků, kteří pomáhali La Grace zachránit a opravit. Po necelém roce se to doopravdy povedlo.

Závody

La Grace s plnou parádou vystoupala ze dna rovnou na vrchol. Už dva měsíce po úspěšném znovuspuštění na vodu jsem společně se skvělou posádkou stála znovu na palubě Půvabné, a to na startu slavného závodu Tall Ship Race ve Středozemním moři. Po dramatickém souboji jak s ostatními loděmi, tak s počasím nakonec La Grace a její posádka vydobyly první místo hned v několika kategoriích. La Grace se účastnila i několika dalších ročníků tohoto závodu. I když už nezopakovala svůj úspěch v takovém rozsahu, rozhodně se nenechala zahanbit a ukázala, že i národ suchozemských krys, jako jsou Češi, má na moři svoje místo.

Čeští piráti slaví vítězství!

Jak to na La Grace vypadá?

Nyní konečně k tomu nejzajímavějšímu. Jak to vlastně vypadá, když se na takovou plavbu vydáte? Jsou dvě možnosti. Ta první je jet jako turista, což znamená all inclusive houpací dovolená. Druhá a podle mého mnohem zajímavější a zábavnější možnost, je jet jako kadet, což znamená, že si svoji dovolenou tak trochu odpracujete. Kadeti si vyzkouší to pravé námořničení. Šplhání po stěžních, práce s plachtami, služby u kormidla, ale také drhnutí paluby a škrábání brambor, zkrátka všechno.

Kapitán vydává rozkazy. Foto: Vilém Pavlica

Budíček

Ivo Pokluda- nejslavnější pirátský kuchař.

Den na La Grace začíná v 7:30, kdy se celou lodí začnou rozléhat pronikavé pištivé tóny. Budíček je důležitý hlavně pro ty, kdo mají ten den službu v kuchyni. Ti musí vyskočit z postelí a pomoct kuchařovi připravit snídani (obvykle formou švédského stolu) pro zbytek posádky a po snídani zase všechno uklidit a umýt nádobí. Snídaně začíná v osm hodin a stejně jako všechna ostatní jídla ji zahajuje kuchařovo hudební číslo. Jako Vás bocmanská píšťalka okamžitě postaví do pozoru, kuchařova píšťala Vám za týden plavby vypracuje ukázkový Pavlovův reflex. A že je na co se těšit! Jestli si myslíte, že na lodi budete jíst suché brambory a fazole z plechovky, tak jste na omylu. Kuchaři tu zvládají hotové zázraky.

Služby

Kuchyňská

Denní program se odvíjí od toho, jakou máte zrovna službu. Jak už jsem zmiňovala výše, pokud máte službu v kuchyni, znamená to, že jste kuchařova pravá ruka. Takže krájení zeleniny, škrábání brambor, mytí nádobí a jako bonus obecný úklid v lodi.

Bocmanská

Pokud máte bocmanskou, je na Vás úklid a drhnutí paluby. To možná nezní moc lákavě, ale ve skutečnosti to je velká zábava, a to hlavně pro přihlížející. To nejzábavnější je ale práce nahoře v plachtách – tedy pokud chcete.

Ze stěžně je skvělý rozhled.

Pokud nepatříte zrovna mezi vášnivé šplhouny, nemusíte se bát, nikdo Vás tam nebude nutit. Kdo upřednostňuje radši pevnou palubu pod nohama, pracuje při manévrování společně s kormidelní hlídkou na natáčení ráhen a skasání a vykasání plachet.

Kormidelní

Kormidelní hlídka má samozřejmě na starosti držet kurz a práci při manévrování lodi, ale nejen to. To nejtěžší přichází v noci. Když se zbytek posádky postupně odebere do postelí, kormidelní služby se stále střídají na čtyřhodinových nočních hlídkách.

Za dobrého počasí je kormidlování hračka.

Někdy je to romantika za jasné noci pod nebem plným hvězd, jindy stojíte v zimě, vichru a dešti. Někdo u kormidla, někdo na přídi a někdo na zádi, jelikož je potřeba hlídat případný kolizní kurz s ostatními loděmi, které nemusí být vidět na radaru.

Pokud se bojíte, že byste na to neměli žaludek, vyzkoušejte naše náramky proti nevolnosti 😉
Plavbě zdar!

Foto: Martin Hinca

About

Leave a reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Go top